Livet med slädhundar

Alla inlägg under januari 2013

Av draghundar - 14 januari 2013 15:33

Jag kliver upp ca 8 på morgonen. Vattnar hundarna direkt, med ljummet köttvatten. 

Sen plockar jag skit, det är ett riktigt skitgöra höhö.

Efter det så tar jag fram släden ( slädarna om vi är fler som ska köra), kollar så att linorna är hela och fina, och så att jag har tillräckligt många sektioner på förstås. 

Jag kör oftast 8 hundar i ett spann. 

Sen selar jag på hundarna som ska med på första turen. Sen far vi iväg.


Oftast kör jag 2-3 spann om dagen. Kör jag en längre tur ( över fjället), så hinner jag bara med ett spann den dagen.


När vi kommer hem så vattnar jag hundarna med köttvatten igen, sen selar jag av och hundarna får återvända till sina platser. Sen börjas det om, om jag ska köra fler spann alltså.


På eftermiddagen får hundarna middag, sen kan de sova om de vill.


Jag har de senaste dagarna lovat mig själv att inte följa med ut på tur, när det skulle köras turister, eftersom jag är dunderförkyld. meeen... jag har följt med varje dag ändå. Idag skulle vi ha vila. Men så blev det ju inte, jag kunde inte hålla mig från att köra de lite mindre tränade hundarna, en liten runda på 8 km.


     

Av draghundar - 7 januari 2013 14:28

Träningen pågår för fulla muggar här. Jag kör just nu 3 stycken 8-spann om dagen.

Det är ganska dåligt med snö, men går att köra än sålänge. Det har svämmat över lite här och där, så vi får dra om spåren då och då. 

Idag drog hundarna själva om spåret lite.  

Av draghundar - 4 januari 2013 14:04

Snön var otroligt sen här!, men igår kom jag hit till Norge igen, efter att ha varit hos familjen i Sverige över jul och nyår. Jag körde ett par mil igår med ett 8-spann. 

Idag har jag varit ute på två rundor med 2 olika 8-spann. Det gick jättebra, förutom att det regnar och har regnat hela natten, så bitvis var det vääldigt blött i spåret!


Bilder kommer senare, när datorn kan sluta dumma sig!

Ovido - Quiz & Flashcards